وبلاگ علمی و تفریحی
جدیدترین نرم افزار ها , مطالب و مقاله های مهندسی
تبلیغات
درباره ما


حامد هاشمی ٍ با سلام این وبلاگ جهت ارتقاء دانش فنی مهندسی ایجاد شده است مطالب و مسائل متفرقه صرفآ جهت کاهش یکنواختی وبلاگ است هر مطلبی که فکر کردید در شآن این وبلاگ نیست گزارش دهید هر مطلبی که فکر میکنید به قوم یا قبیله ای بی احترامی شده گزارش دهید هر مطلبی که برخلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران است گزارش دهید با تشکر
ایمیل : hamedhashemiii@yahoo.com
نویسندگان
ساعت
اطلاعات

فروش لوازم جاسوسی جرم نیست



فروش لوازم جاسوسی جرم نیست

در روند قانونگذاری هم باید دقت لازم به عمل آید تا با تفسیرهای موسع قضائی از قوانینی که احتمال تصویب آنها وجود دارد آزادی‌های افراد به خطر نیفتد. چراکه همیشه مرز ظریفی بین حفظ امنیت و از بین رفتن آزادی‌های فردی وجود دارد

قانون صریحی برای خرید، فروش و استفاده از وسایل جاسوسی مثل دوربین مخفی و دستگاه شنود وجود ندارد. صرف خرید و فروش این وسایل بالذات جرم نیست و در این مورد نص قانونی نداریم. با این حال همراه داشتن این وسایل یا خرید و فروش آنها ممکن است وسیله‌ای برای اثبات جرم دیگری باشد. مانند عکس‌برداری با دوربین‌های مخفی از اماکن ممنوعه که موضوع ماده 503 قانون مجازات اسلامی است.

مورد دیگر زمانی است که قصد مجرمانه خاصی نظیر مقابله با نظام وجود داشته باشد ولی صرف این خرید و فروش به خودی خود وصف مجرمانه ندارد.طبق ماده 664 قانون مجازات اسلامی هرکس عمدا برای ارتکاب جرمی اقدام به تهیه هر نوع وسیله‌ای برای ارتکاب جرم کند به حبس از سه ماه تا یک سال و 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد. ولی این ماده هم در صورتی قابل استناد است که این وسایل برای ارتکاب جرم فراهم شده باشد. به طور کلی می‌توانیم بگوییم در این مورد خلا قانونی وجود دارد.

با نگاهی دیگر به وسایل جاسوسی و نظیر آن به این نتیجه می‌رسیم که رواج چنین وسایلی در جامعه – حتی به عنوان بازی و سرگرمی- ممکن است امنیت مردم را به خطر اندازد یا تجاوز به حریم خصوصی افراد محسوب ‌شود. در عین حال در روند قانونگذاری هم باید دقت لازم به عمل آید تا با تفسیرهای موسع قضائی از قوانینی که احتمال تصویب آنها وجود دارد آزادی‌های افراد به خطر نیفتد. چراکه همیشه مرز ظریفی بین حفظ امنیت و از بین رفتن آزادی‌های فردی وجود دارد و باید برای تصویب این قوانین کار علمی و کارشناسی دقیقی انجام شود.

*مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری / یادداشت پرونده فروش وسایل جاسوسی در هفته نامه همشهری جوان - شماره 272

 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ چهار شنبه 23 شهريور 1390برچسب:,     

فروش لوازم جاسوسی



 
 
فروش لوازم جاسوسی
ادامه مطلب مورد نظر رمز دارد.
لطفا رمز عبور مربوط به مطلب را وارد کرده ، دکمه تایید را کلیک کنید.
برای دریافت رمز مطلب با اتفاده از قسمت درج نظرات یا توسط ایمیل به ما اطلاع دهید

 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ چهار شنبه 23 شهريور 1390برچسب:,     

صفحه قبل 1 صفحه بعد